Impressie Batavus Relaxx

Nu je 'm bij steeds meer "gewone" fietsenwinkels ziet
verschijnen, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en
vanochtend eens een Batavus Relaxx uitgeprobeerd.

Hij stond afgesteld op de kortste beenlengte (d.w.z.
trappers zo ver mogelijk naar het balhoofd geschoven),
en dat was wel ongeveer goed voor mijn lengte (1m79,
binnenbeenlengte 77cm) maar had een cm of drie korter
gemogen. Geen probleem met fietsen verder.

De zitting voelt comfortabel aan, maar de rugleuning
is wel een beetje vlak. Een uitgekiende pasvorm heeft
'ie niet; je zit dus niet noodzakelijkerwijs precies
in het midden. Het is nauwelijks een ligfiets te
noemen; zitfiets lijkt mij de juiste naam. Dat heeft
voor stadsverkeer (de fiets was van "Bankras" nabij
de Wallen te A'dam) wel voordelen; bovendien heb je
ongeveer evenveel last van kuilen, hobbels en klinkers
als op een gewone fiets (dus veel minder dan op een
ongeveerde "echte" ligfiets). De zithoogte (konthoogte)
is niet erg laag, maar ik kon met m'n korte beentjes
gemakkelijk bij de grond.

De Shimano Nexus 7-naaf schakelt gemakkelijk, maar
er kwam nog wel wat gekraak uit de naaf. Bovendien
bleken de kettingbuisjes ook niet goed vast te zitten
(kan een foutje van de fietsenboer geweest zijn);
de bovenste schoot loos en liet de ketting eraf lopen.
Het kleinste verzet is klein genoeg voor de Amsterdamse
grachten, het grootste verzet is veel te klein om
lekker door te rijden - zelfs in de stad!

Je voeten komen omgeveer op konthoogte uit, voor je gevoel
nog wat lager; ik had niet het gevoel dat ze van de
trappers dreigden te glijden of dat ik continu druk
moest uitoefenen.

De handelbaarheid is prima (al had ik het voordeel dat ik
een vergelijkbare fiets gewend ben); straatje keren
tussen de amsterdammertjes (nog geen 4m breed) ging
probleemloos. Wel stond het stuur onhandig afgesteld, maar
daar zijn in principe voldoende afstelmogelijkheden voor
om een ontspannen houding te vinden.
En het spiegeltje werd node gemist; de eerdere proefritjes
die ik heb gemaakt waren allemaal op een afgebakend
terrein zonder auto's. Nu moest ik achterom kijken, dat lukte
overigens wel maar ging toch niet zo soepel als op een
rechtopfiets.

Resumerend: een goede stadsfiets, waarvan de aandrijving
helaas niet helemaal betrouwbaar aanvoelt.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at fwi.uva.nl
-