Re: NLHPV Digest V01 #82

>Flevobike noemt bij de Flevobike het voordeel dat-ie gratis mee in de
>trein mag. De Bike lijkt me nogal breed (stuur). Valt-ie wel onder de

Nooit gehoord dat van stuurbreedtenormering. Trouwens, een flevostuur is
net zo breed als een bukvouwfietsstuur. Ze willen alleen lastig doen
wanneer je de fiets 'deelt', want 'deelfietsen' zijn in tegenstelling tot
'vouwfietsen' niet gratis in de trein. Truuk: even je verlichtingsdraad
tussen voor- en achterbrug vastzetten met tie-wrap. Delen? Neehoor
conducteur, kijk maar, ze zitten aan elkaar vast!

>normering? Bovendien zie ik me nog niet 1-2-3 met twee stukken bike

Koppeling losnemen en de fiets langzaam in elkaar laten zakken. Dan vouwt
het voorwiel zich vanzelf onder het zitje. De koppeling steekt omhoog.

>instappen. Wie heeft hier ervaring mee en weet wellicht een manier om
>de twee gedeelten goed en stabiel bij elkaar te houden?

 Even een fiets-spin eromheen en inhaken in de hulpstukken die zich
hiervoor in de trein bevinden. Eventueel een grootgrutters plastictas over
het kettingblad en klaar is de fiets.

>Een ander puntje wat vast al vaker aan de orde is geweest: zweet op
>je rug. De stoel van de Flevobike ventileert niet. Ik heb al
>geprobeerd het rustiger aan te doen, maar op den duur staat het zweet
>behoorlijk op je rug. Ik las dat er andere materialen voor de stoel
>bestaan, dan de standaard mat. Wie zet me op het goede spoor of weet
>een andere oplossing (bijv. speciale fietskleding).

Flevobike zelf verkoopt het al, maar anders kan je terecht bij de betere
watersportzaak (wordt onder matrassen gebruikt voor ventilatie):Reycoflex,
van handelsonderneming F. Reijmers uit Arnhem (tel 085 43 6606 (omnummeren
geloof ik)). 44.50 gulden de meter, 1 meter breed. Te bestellen per
centimeter, verzendkosten 7.50.
Je knipt het zitje uit een stuk, en dan nog een paar repen van 10 cm breed.
Die repen plak je onder het grote stuk, 5 cm uit het midden, ter hoogte van
je schouderbladen, tot je lenden met dubbelzijdig (tapijt)plakband. Even
met de strijkbout op de koelste stand het kleefband aanstrijken voor een
betere hechting. Op elkaar zetten, dan aan de onderzijde met dubbelzijdig
kleef een klittenband erop zetten (7.50 de meter, 5 cm breed). Klaar.
Voorwaarde: niet inpakken in andere stof (geen hoesje dus!) voor de beste
ventilatie. Eventueel zo bijknippen dat de onderzijde van het vlies (het
spul bestaat uit twee polyester vliezen met filament ertussen) even
uitsteekt en zo lucht hapt.

Goede ervaringen; ook bij regen. Je hoeft je fiets alleen maar even af te
gieten. Ik zou na een jaar niet anders meer willen.

>Een laatste puntje: ik sta voor de keuze om een regenpak aan te

Doe maar zonder; je wordt altijd nat, ook met ademend pak. Ligfietsers
hebben het voordeel dat ze alleen maar tot hun knieen nat worden tenzij het
echt met bakken uit de lucht komt. Zelf heb ik altijd last gehad van
spatwater (denk ik) dat toch de pijpen van je regenbroek inkomt. Sinds een
jaar geen regenpak meer aan (nouja, soms een goretex jas tegen de kou) en
dan maar douchen als je doorweekt bent.

ard